Sivut

30.8.2013

Ruokaa ja treeniä

Kuukausi sitten aloitin mun terveellisen elämän; "Elokuun Eliksiiri"- ohjelman (keksin termin just äsken), eli treenaamisen ja hyvän ruokavalion noudattamisen. Tarkoitus oli kuukauden ajan noudattaa seuraavaa:
  • 2-3 litraa vettä päivässä
  • Joka aamu 30 minuutin ohjattu treeni
  • 4-5 ateriaa päivässä
  • Ei sokeria, suolaa, vehnää tai mitään herkkuja
  • 9-10 tunnin yöunet
  • Kaksi treenitöntä herkkupäivää
Aikomuksena oli myös hieman kiinteytyä ja katsoa mitä vartalolle tapahtuu kuukauden aikana jos jotain on tapahtuakseen. En ole kertaakaan punninnut itseäni koska en halua orjallisesti seurata painoani. Siitä voi helposti tulla pakkomielle. Tarkoituksena ei ole laihtua vaan kiinteytyä ja voida paremmin inside out. Kuulostaa selittelyltä, mutta totta se on. Teen postauksen mahdollisista muutoksista, kunhan saan otettua parempia kuvia :)

Olen panostanut ennennäkemättömän paljon lähiaikoina ruokaan ja sen valmistamiseen. Olen miettinyt tarkkaan mitä ostan kaupasta; mitä oikeasti tarvitsen. Olen valmistanut samalla monen päivän päivällisen ja tehnyt lounaat&snackit valmiiksi seuraavaa työpäivää varten. Olen pitänyt huolen että syön tietyin väliajoin ja pieniä annoksia ettei ehdi tulla nälkä. Seuraavassa kerron mun elokuun ateriarutiinit.

                                                                    TREENI

Herätyskello soi. Puoliunessa menen vaihtamaan treenivaatteet päälle, DVD tietokoneeseen, matto lattialle, banaania ja vettä suuhun ja menoks. Hitto haluan samanlaiset lihakset ku Jillianilla. Puolessa välissä jumppaa herään vasta ja tajuan että oon jo puolessa välissä. Hiki vaan virtaa. Ei elämä enkö vois mennä takas nukkumaan. "YOU CAN DO IT, DO NOT STOP". Okei okei. Jumppa koostuu vatsalihasliikkeistä kuin myös staattisista ja intervalleista. Huoh älkää kysykö multa mitään noista termeistä. Treeni kestää 30 min jonka jälkeen viiden minuutin loppuverryttely. Maistan hien mun suussa. Katon itteeni kylpyhuoneen peilistä. Kaunista.

                                                                 AAMIAINEN

Päivän tärkein ateria. Aamen. Suihku, proteiinijuoma ja sitten herkkuaika. Rakastan aamupalaa. Yleensä syön puuron kanssa hedelmiä tai sitten jogurttia. Vesilasi. Puuro ja banaani on päivän pelastus ku pysyy nälkä pitkään aamupäivään asti poissa. Välillä myös munakas on hyvä aamupala. Joskus keitän kananmunia edellisenä päivänä ja nappaan yhden mukaan töihin. Kananmunassa on paljon proteiinia. Pahinta aamutreenissä on jälkihiki joka räjähtää bussissa matkalla töihin. Ei voi pistää lämpimän ilmaston syyksi ku hikee valuu ku vettä sataisi katosta.

Tässä oli mun aamucocktail: Puuroa, maustamatonta jogurttia, banaania ja mansikkaa!

Pelkistettyä mutta tosi maukasta!

Mustikkaa, banaania ja jogurttia


LOUNAS

Lounasaika! Töihin otan paljon ruokaa mukaan. Salaatti/munakas ja sitten paljon hedelmiä joita voin pitkin päivää syödä. Pyrin kasaamaan mahdollisimman täyttävän salaatin. Ei mitään pupunruokaa. Max. 1 kuppi päivässä kahvia. Ei enempää muuten menee unirytmi sekaisin. Vettä, vettä, vettä.

Munakoisoa, avokadoa ja perussalaatti

Tonnikalasalaatti

Tomaattiherkkusieniomeletti

Kokojyvätortillat kananmunalla.

Kana-avokadosalaatti

SNACKS

Näitä ilman ei ole päivää. Mä oikein odotan työpäivää että pääsen syömään mun hedelmäsalaatteja. Kollegat on aina kateellisia. Pidän myös työpaikan jääkaapissa hedelmiä/vihanneksia jos joskus unohtuu kotiin ni ainakin on jotain naposteltavaa.Onneksi Fresh&Easy on lähellä jos tulee paniikki. Porkkana on esimerkiksi oikein hyvä naposteltava. Oranssia ja maukasta.

Omenaa, luumua

Persikka-Kiivi-Luumu

Mansikka-Banaani-Kiivi-Luumu

PÄIVÄLLINEN

Oon aloittanut jonkinlaisen ruoan "preppaamisen", urheiluhullut kutsuvat täällä sitä nimellä "Meal Prepping". En mene kuitenkaan liiallisuuksiin että alkaisin monen päivän aamupalat, lounaat, päivälliset  tekemään valmiiksi, mutta päivälliset olen tehnyt. Siinä menee yhtenä iltana aikaa, mutta se palkitsee kun ei tarvitse sitten pariin päivään kokkailla! Oon syöny kanaa, kalaa tai kalkkunaa ja lisukkeena parsaa, parsakaalia, munakoisoa, herkkusieniä, avokadoa, kurkkua tai raejuustoa, riippuu mitä kaikkee kaupasta löydän.

Yleensä teen 3-4 annosta kerralla; ei ne ruoat ikuisesti siellä jääkaapissa säily. Yhden annoksen syön samana iltana ja sitten kolmelle seuraavalle illalle onkin jo valmis ruoka odottamassa kun tuun töistä kotiin. Joku sano että mikro tappaa osan ravintoaineista mutta ihan sama, emmä kylmää päivällistä halua. Joskus meinaan kyllästyä kun syö samaa päivällistä monta päivää putkeen mutta sitten pitää vaihdella aamupaloja ja lounaita jotta vaihtelevuus pysyy.

Kokeilin ekaa kertaa Tilapia-nimistä kalaa. Vähän pippuria ja pannulla rapeaksi. Maistui ihan ok:lta.


Yhden kerran ruokaostokset ja eikun kokkailemaan!

Neljä annosta lisukkeita!

Ja kanat omissa laatikoissaan :)

Nams nams :) 

Ja lautaselle nätisti aseteltuna!

MUUTA MUKAVAA

Oon kaiken tämän lisäksi juonut joka päivä ainakin 2 litraa vettä ja se on yllättävän vaikeaa! Sitä ei uskoisi, mutta se on. Kokoajan pitää ravata vessassa, eikä ole edes jano mutta silti pitäisi vaan litkiä. 

Olen pysynyt kunnialla erossa limuista, turhista sokereista, pastasta ja yleensä vehnästä, suolasta ja herkuista. Pakko hehkuttaa. Minä spaghetin ja makaronin suurkuluttaja. En olisi ikinä uskonut että musta olisi tähän. 
Vaikka tää olikin vaan kuukauden kokeilu, en aio lopettaa. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan elää orjallisesti ja lopettaa herkkujen syöntiä kokonaan, mutta haluan jatkossa tehdä parempia valintoja ruoan suhteen. Ihan hyvin voi pitää vain kerran viikossa herkkupäivän, eikä joka päivä. Tässä kuukauden aikana mulla oli vain kaksi herkkupäivää, mutta halusin haastaa itseäni :)

Olen oppinut sen, että voi syödä niin paljon kun vaan jaksaa kunhan pitää annoskoot ja ruokailuvälit sopivina! Mikä sen parempaa :) Oon ollut paljon virkeämpi, iloisempi ja keskittyneempi. Tulen täyteen pienemmistä annoksista. Ei edes tee mieli herkkuja. Olen jopa alkanut nauttimaan joka-aamuisesta treenisessioistani. Outoa. Ehkä alan tykkäämään lenkkeilystä jos aloitan sen? HAHA vuoden vitsi, en tosiaankaan.

Seuraavat viikot ovatkin jännittäviä. Oonariinan vanhemmat tulevat kylään. Mitä uusi ja motivoitunut Oonariina valitsee ravintoloiden ruokalistoilta? Miten käy treenaamisen kanssa? Saako Oonariina vanhemmistaan treeniseuraa aamuisin? Pysy blogitaajuudella ja kuulet ensimmäisenä jännittävät käänteet!











4 kommenttia:

  1. Toi vesijuttu on nii paha ku KOKO AJAN pitää ravaa vessassa! Nää ruokajutut on nii parhaita! Miten kuvat banaanista ja puurosta voi olla nii kiinnostavia? :D <3 Hilu

    VastaaPoista
  2. Joo 10 minuutin välein pitää aina mennä... Ärsyttävää :D joo mä mietinki et kuinka moni jaksaa katella mun "mielenkiintoisia" ruokakuvia, mutta ihanaa että joku!!! :D Mä rakastan ruokaa ni on kiva tehä postauksiaki siitä ;)

    VastaaPoista
  3. Ihanan näkösiä noi ruokakuvat! Yhdyn, toi vedenjuonti on ihan hulluu:D Milloinkohan sitä iteki inspiroituis miettimää mitä suuhun pistää.. :::D -larkku-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EIks oo namnam!!!joo en tiiä miten itenkää sain motivaatioo :D jotenki se vaa tuli varsinki tääl jenkeissä ku täällä ihmiset syö niin paljon paskaa että alko ällöttää oikeesti. ja sit ku jaksaa esim ekan viikon kattoo tarkasti ni sit se jää helposti päälle eikä haluu enää syödä huonoo ruokaa!!! Kokeile ;)

      Poista